17 May, 2010

POLA SOKONGAN ORANG CINA - Peranan Tun Daim

Nuralam Akbar

MENGKAJI pola pemikiran dan undi orang Cina tidaklah sukar.

Tinjauan perlu dilihat dari aspek sejarah, cara berfikir, cara bertindak berasaskan suasana semasa, khususnya dalam perkiraan untung-rugi.

Mana untung mengundi BN berbanding dengan parti tulen memperjuangkan kepentingan kaum Cina, DAP?

Kepada kaum Cina, tentunya dipropagandakan oleh parti politik, mengundi/menyokong BN tidak menguntungkan kaum Cina dalam perniagaan dan pendidikan, berbanding dengan mempunyai sebuah parti Cina yang kuat.

Untuk melemahkan BN, MCA dan Gerakan perlu dilemahkan.

MCA dan Gerakan dilihat sebagai kumpulan yang terlalu akur dengan UMNO. Dan, ini juga dipropagandakan. Dengan demikian, MCA dan Gerakan akan bertindak lebih `ganas' untuk menunjukkan parti memperjuangkan kaum Cina.

Kepada orang Melayu UMNO terlalu takut kepada undi orang Cina. Lalu, pemimpin UMNO yang ditugaskan menerajui negara begitu akur dengan kehendak kaum Cina. Segala kehendak dan tuntutan ditunaikan. Apakah ini stratgi yang baik untuk memancing undi Cina?

Sedangkan jelas dalam pilihan raya umum, Hulu Selangor dan semalam di Sibu, pola pengundi Cina makin menyerlah.

"Calon Barisan Nasional, Robert Lau Hui Yew tewas kepada calon DAP, Wong Ho Leng dengan majoriti 398 undi. Dalam pertandingan tiga penjuru itu, Ho Leng yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Bukit Assek mendapat 18,845 undi, Hui Yew memperoleh 18,447 manakala calon Bebas, Narawi Haron mendapat 232 undi dan 395 undi rosak."

Mari kita melihat pola/kelakuan kaum Cina.

1. Mereka akan ber`asimilasi' dengan kaum majoriti, jika bilangan mereka kecil dalam sesuatu kawasan. Theory of survival. Di bandar Kota Bharu, Alor Star, Kuala Terengganu - mereka bergaul dengan penduduk majoriti. Bercakap dalam bahasa loghat. Tidak memperlihatkan kecinaan. Hormat orang lain. Orang Melayu pun senang dengan mereka.

2. Dalam evolusi perkara pertama itu, mereka akan bergerak membentuk kawasan atau bandar baru Cina (ala ciptaan komunis). Kediaman juga dikumpulkan dengan hanya satu kaum. Dewan Perniagaan didirikan. Sekolah Cina diwujudkan.

Kekuatan mereka makin bertambah. Dalam masa ini, dan sedang atau akan berlaku di Kota Bharu, Alor Star, Terengganu seperti telahpun terjadi di Kuala Lumpur, Batu Pahat hatta ke Sibu, mereka tidak lagi bergantung kepada orang Melayu. Sama ada orang Melayu emmbeli barangan mereka atau tridak, mereka sudah boleh sendiri survive.

Pemimpin UMNO seperti Najib, Muhyiddin dan banyak lagi Menteri Kabinet masih meletakkan kaum Cina dalam kategori pertama. Inilah sebab walaupun dijanjikan apa sahaja dan diberikan apa saja, mereka boleh survive.

Tidak mengundi BN tidak merugikan mereka, malah menguntungkan kerana kerajaan 'bergantung' kepada undi mereka.

Keyword kepada huraian ini ialah pergantungan. Bagaimana untuk memungkinkan orang Cina bergantung kepada kerajaan/orang Melayu/Majoriti?

Ubat kepada perkara ini ialah EKONOMI/KEKAYAAN.

Kerajaan perlu tangkas mempercepatkan proses untuk mewujudkan lebih ramai orang kaya Melayu/usahawan tulen yang handal.

Orang yang boleh melakukan ini ialah Tun Daim Zainuddin.

Jika Najib/Muhyiddin mahu memulih dan mahu meletakkan martabat Melayu di negara ini, ajak kembali Tun Daim dan paling tidak sebagai Menteri Kanan, yang KPI-nya mewujudkan 5,000 usahawan jutawan dalam tempoh tiga tahun.

2 Comments:

Anonymous said...

mari kita belajar dari cara indonesia menundukkan kaum Cina di negara itu- sudah pasti dengan satu syarat iaitu masih mengekalkan kaedah bertamadun.

Hal ini perlu ditegaskan dan dijadikan satu batas sempadan agar agar mana-mana kelompok politik/NGO melayu yang berhasrat menuju ke arah objektif sepertimana hasrat penulis artikel di atas boleh direalisasikan.

Kaum Cina di Indonesia mengalami sejarah yang jauh lebih pahit berbanding di tempat-tempat lain.

Bermula zaman Belanda sehinggalah ke zaman Suharto, mereka mengalami ancaman secara berterusan dari penjajah, pemerintah dan rakyat Indonesia sendiri. Malah sampai sekarang sekalipun dengan dasar asimilasi mereka masih lagi mengalaminya.

Pada zaman penjajah, mereka di pagar di satu sudut di pinggir bandar dengan sempadan dan kawalan yang ketat di Jakarta mahu pun tempat-tempat lain di sana.

Pada masa ekonpmi merudum yang teruk menjejaskan ekonomi Indonesia, sasaran pertama rakyat adalah kedai-kedai, toko-toko milik mereka.

Mereka terpaksa menyelamatkan diri ke pelbagai negara, dan sebahagiannya menghantar anak-anak
ke Malaysia untuk mendapat pendidikan di kolej-kolej dan sekolah-sekolah swasta.

Hal ini menyebabkan pola fikiran mereka selain untuk survival, mereka merasakan nasib mereka tidak menentu di negra tersebut. Kuasa politik mereka begitu kecil kerana jumlah kaum mereka secara relatifnya amat marginal.

KAedah mempengaruhi pemerintah bukan lah kaedah yang baik untuk diteruskan dalam masa panjang dan hanya berkesan dan ada limitasinya.

Dengan itu, kaum Cina di Indonesia sentiasa tunduk dengan pemerintah semasa. Hampir tidak ada catatan sejarah 'perlawanan kaum Cina di sana' samada dalam bentuk persenjataan mahupun kepartian.

Namun begitu mereka juga mendapat simpati (seperti juga di Malaysia) oleh rakat tempatan. Pramoedya sendiri pernah mengarang buku yang diharamkan oleh Sokarno apabila menunjukkan simpati berlebihan kpd Cina. Judulnya kalau tak silap 'Hokiau di Jakarta' selepas kepulangannya dari perjalanan ke Tiongkok (Tanah Besar China) tajaan parti komunis di sana.

Bagaimana dengan perjuangan mereka di sini? Dalam hal ini, PRK sibu hanyalah satu pertempuran dalam sebuah peperangan dan perjuangan mereka yang panjang.

kucalana71

Anonymous said...

Kaum Cina tuan ekonomi.

Saya bersetuju dengan penulis selagi ekonomi negara dikuasai satu puak, keamanan/perpaduan hanya menunggu masa untuk mengulangi berlakunya 13 Mei.

Tapi, apa salahnya 13 Mei sekali lagi jika hasilnya DEB.


Harun Ismail
Puchong