06 May, 2010

Lantik Tun Daim Zainuddin Sebagai Perdana Menteri

Oleh Nuralam Akbar


USIA Tun Daim Zainuddin kini 71 tahun.

Beliau dua kali bersara dari Kabinet. Sebelum memasuki Kabinet, Daim merupakan seorang ahli perniagaan yang berjaya. Sebagai seorang ahli perniagaan, otaknya ligat. Tenaganya kuat. Fikirannya selalu memantau pergerakan ekonomi-politik dunia.

Kini beliau banyak terlibat dalam perbankan. Ruang perniagaannya bukan hanya lagi mengkhusus dalam negara, bahkan di banyak negara - Afrika, Amerika Latin dan kerana perniagaan tidak mempunyai sempadan geografi, empayar perniagaannya luas. Beliau seorang yang berstrategis - mana mungkin ahli perniagaan boleh berjaya tanpa mempunyai kemahiran luar biasa dalam berstrategi?

Daim bukan seorang yang beretorik (biasa orang bercakap, orang pandai bercakap tidak pandai buat kerja!).

Kepemimpinan atau faktor pemimpin memainkan peranan maksimum penting sama ada maju atau mundur negara dalam tahun mendatang. Berbanding dengan sesetengah pihak yang ingin menjadikan politik sebagai kerjaya untuk mendapatkan pendapatan, Daim tidak mempunyai fikiran seperti itu. Dalam usianya kini, apa yang difikirkan, ialah satyu perkara: NEGARA.

Pengalamannya dalam politik dan perniagaan melangkaui zaman Tun Razak, Tun Hussein Onn dan Tun Dr Mahathir Mohamad. Hampir separuh kebijaksanaan Tun Razak ada dalam dirinya.

Ah, mana mungkin beliau jadi Perdana Menteri Malaysia? Beliau tidak berminat dengan politik. Beliau tak ada jawatan di peringkat akar umbi, cawangan/bahagian UMNO. Mana mungkin ini boleh menjadi kenyataan?

Beberapa pilihan yang ada untuk memungkinkan ini berjaya.

1. Datuk Seri Najib Tun Razak melantiknya sebagai Timbalan Perdana Menteri. Muhyiddin berkorban demi melihat negara ini maju, dan suka rela memberikan jawatan itu kepada Daim.

2. Najib kemudiannya berundur untuk memberi laluan kepada tokoh luar biasa ini untuk meluarbiasakan Malaysia ini.

3. Orang ramai perlu diyakinkan selepas Tun Dr Mahathir, hampir tiada tokoh sehebat Daim.

4. Gerakan perlu dilakukan untuk menjayakan perkara 3. diatas - seperti pertolongan PERKASA untuk mejayakan matlamat ini. Gerakan ini mesti besar sebesar tsunami untuk menggerakkan sesuatu yang besar dan agenda menyelamatkan negara ini.

Ada beberapa sebab lain yang akan dikemukakan dalam siri akan datang mengenai tajuk ini.

0 Comments: