29 April, 2010

CORETAN BUAT SEORANG SAHABAT PADA 29 APRIL

Sahabat,
ingin aku memanggil namamu guru,
namun engkau melarang dengan bersungguh,
tersisip di hatiku bahawa engkau lah guru segala guru,
kerna kau lah,
guru yang mengajar kehidupan bukan pelajaran.

Perjalananmu pada hari ini sahabat, 29 April
kau lakukan dengan berlenggang,
sedangkan aku di kejauhan kerisauan,
melihat ronamu begitu tenang,
aku pula yang tolong gelisah untukmu.

Perjalananmu hari ini sahabat,
sesungguhnya amat menentukan beberapa kehidupan,
(mungkin juga kehidupanmu sendiri),
mungkin ketenangan yang maha tenang kau perlukan,
namun di sudut kecil hatiku,
ku tahu kau sememangnya begitu.

Aku (kami) mengenalimu sekian lama,
sosialis dalam wajah nabi,
demokrat dalam wajah ustaz,
yang tidak berjubah berserban,
yang tidak berkhutbah berbayan.

tidak cukup patah kata untuk,
dinukilkan padamu sahabat,
namun kebanggaanku terlalu tinggi,
cuma untuk mengenalimu.

aku di kejauhan berdoa kesejahteraan untukmu
pada 29 April penuh sejarah ini..

umar zain,
29 April 2010.

0 Comments: