06 June, 2008

Minyak, Corak Hidup dan Tidak Lupa Politik

komentar Fikri Hanipi

Berita di TV sekejap tadi memberitahu semua rakyat Malaysia perlu menghadapi kenyataan ini. Pihak kerajaan bukan mahu membuat kenaikan, tetapi tidak dapat mengelak. Rakyat perlu membuat pengubahsuaian corak hidup.

Kecuali berita menyebut alasan kerajaan, dua perkara lain – rakyat perlu hadapi kenyataan dan perlu mengubahsuai corak hidup – tidak ada apa-apa nilai berita di dalamnya. Apakah wartawan yang menulis berita itu berandaian penonton yang mengikuti berita tidak tahu tentangnya?

Sebahagian orang mungkin menganggap menyebut dua perkara itu satu penghinaan di tengah-tengah kejutan yang sangat perit. Malah ada yang longlai lutut.

Untuk apa mahu dibising-bising lagi perlu hadapi kenyataan? Peringatan pak kadok apa macam ini? Sama ada mahu hadapi atau tidak, kenyataan tetap kenyataan, tidak berubah. Bila ingin meneruskan hidup, akan berdepan dengan kenyataan. Kecuali memilih mati.

Tentang perlu mengubahsuai corak hidup itu untuk siapa? Apakah dipukul rata untuk semua atau sebahagian yang memang dalam keadaan boleh membuat penyesuaian? Tidakkah terfikir oleh pihak-pihak terbabit jika penyesuaian dilakukan ada sebahagian lagi akan menempuh hari-hari yang perit setiap hari? Sentiasa dalam keadaan tertekan dan terdesak? Bayangkan bagaimana mereka boleh menguruskan keluarga dalam situasi ini?

Tentu saja ramai menaruh harapan agar sebahagian yang berada dalam situasi ini kecil peratusannya. Simpati pada mereka. Namun simpati bukan boleh mengubah keadaan, bukan?

Adakah agensi-agensi berkaitan dalam kerajaan sudah siap dengan angka peratusan ini? Atau baru dalam langkah membuat banciannya? Atau belum ada apa-apa memandangkan belum ada pihak-pihak berkaitan tampil membuat makluman tentangnya. Menteri?

Ekoran kenaikan mendadak melebihi 40% ini berita TV, tulisan di media cetak dan online sibuk mengulas dan membuat perbandingan. Yang bersama dengan keputusan kerajaan akan mengulang alasan kerajaan bahawa kenaikan harga minyak dunia menyebabkan kerajaan tidak boleh memberi (bermaksud menambah) subsidi lagi untuk mengekalkan harga minyak di paras sebelum kenaikan.

Kumpulan bersama kerajaan ini juga akan menampilkan data-data menunjukkan paras harga dalam negara kita masih rendah berbanding negara Asean lain. Mereka juga menekankan angka bayaran balik bagi pemilik kenderaan pada tahap cc tertentu. Tinggal lagi mereka tidak pula membuat analisis sejauh mana impak jumlah angka ini dalam tempoh hidup 12 bulan.

Kumpulan yang tidak bersama langkah kerajaan pula membangkitkan isu kita adalah negara pengeluar minyak, jadi kenapa kita perlu bayar mahal? Keuntungan besar Petronas dijadikan sandaran. Menteri di pihak kerajaan ada menjawab tentang isu ini. Menurutnya, kita tidak boleh menggunakan wang Petronas itu hanya untuk keadaan semasa. Ia perlu menjadi pelaburan untuk anak cucu kita di masa depan. Lagi pun katanya kita hanya tinggal beberapa tahun saja lagi sebelum telaga minyak kita habis.

Kumpulan ini turut melampirkan data-data negara pengeluar minyak dunia di mana paras harga seliter di negara mereka jauh lebih rendah berbanding negara kita. Jadi dipersoalkan, kenapa di negara pengeluar minyak lain masih boleh menetapkan harga rendah meskipun harga minyak di pasaran dunia sangat tinggi hari ini?

Sepertimana pihak kerajaan tidak dapat mengelak menaikkan harga minyak, kerajaan juga tidak dapat mengelak daripada berhadapan dengan pihak yang pro mahu pun bukan pro langkah itu. Mungkin jika ditanya kepada yang pro sekalipun sama ada mereka mahukan harga minyak dinaik atau tidak, jawapan yang keluar daripada mulut mereka tidak mungkin mahu harga minyak dinaik. Ini termasuklah wartawan yang menulis berita di TV tadi.

Kesan politik darinya juga tidak mungkin dapat dielak. Sejauh mana kebijaksanaan kerajaan semasa menguruskannya, mempunyai hubungan langsung yang berlawanan dengan sejauh mana kesan politiknya.

03 June, 2008

Politik Parti dan Mimpi Liberal

pdgn Fikri Hanipi

Gebang semasa menyentuh politik berparti masih belum surut. Apakah orang Melayu, dalam negara warisan moyang mereka ini, terlalu lebih teruja pada politik berparti semata-mata? Apakah mereka sudah kering ghairah bergebang di sana, bergebang di sini tentang perkara-perkara asas yang akan ‘membina’ orang Melayu dalam hubungannya dengan politik? Apakah mereka juga sudah pun lupa, atau kala ini tidak peduli lagi, pada kesudahannya untuk apa mereka berpolitik?

Terkini berita Ezam rujuk balik ke parti asalnya, UMNO. Ada ketika intrig politik berparti ini mengatasi aspek kehidupan negara yang lebih menyeluruh. Ambil contoh langkah diambil kerajaan semasa dalam mengurus subsidi minyak. Pada pencandu politik berparti, topik Ezam lebih kencang dianalisis, berbanding hal ehwal subsidi ini.

Di Selangor, negeri di bawah usahasama PAS, DAP dan PKR yang menyenarai hitam apa-apa program di bawah rujukan Islam Hadhari, ramai berpendapat ia juga lebih kepada permainan politik berparti.

Katakan yang diharam itu ialah :

i. sebarang anasir yang mendakwa kefahaman agama merekalah paling benar, atau

ii. sebarang anasir yang mendakwa hanya pihak mereka mahukan Islam-pihak lain tidak mahu.

Jika babak di atas (i &ii) menjadi keutamaan tindakan mengharam dan tanpa bertangguh pengharaman ke atasnya dikuatkuasa, rakyat tentu melihat suatu ufuk baru telah muncul di sebuah negeri di bawah kerajaan baru. Mungkin baru benar-benar menepati gabungan selepas PRU12 diberi nama Pakatan Rakyat yang pro-rakyat.

Tetapi jika pakatan ini masih merelakan anasir mendakwa paling benar/hanya mereka sajalah mahukan Islam berterusan dibangkit-bangkit menjadi modal politik, maka Pakatan Rakyat katanya pro-rakyat hanya pro (ambil kes ini sebagai bukti) membuat rakyat dihidang lagi dengan suatu fahaman yang sudah lama luput tarikhnya dalam sejarah.

(suatu ironi pengharaman program Islam Hadhari telah dimaklum oleh Hasan Ali, seorang wakil PAS dalam kerajaan negeri, di mana menjadi sesuatu yang mustahil jika Hasan Ali tidak pernah mendengar dakwaan daripada para pemimpin berpengaruh dalam partinya mendakwa hanya PAS yang mahukan Islam-pihak lain tidak mahu, atau mungkinkah Hasan Ali sendiri berpendirian Islam Hadhari lebih sesat berbanding pegangan terhadap fahaman mengatakan hanya kelompok kita paling benar dalam bab agama? jika mungkin itu sememangnya kenyataan pada diri Hasan Ali jadi apa yang ironi di sini bukan lagi suatu ironi)

Di satu pihak lain pula, kelompok yang mendakwa tidur mereka diwarnai mimpi-mimpi liberal di tengah kota KL menggelar diri mereka kelompok masyarakat sivil, giat mencanang ‘himpunan nilai hidup universal’ yang pada mereka tanpa berkecuali harus dipeluk oleh seluruh rakyat Malaysia untuk menjamin kewujudan corak hidup beruniversal itu (sejagat).

Bagaimana rupa anak musang nilai universal itu sudah tentulah para ibu dan bapa di kampung yang mencorak hidup sebagai pekebun pisang dan melakukan transaksi mudah di pasar terkial-kial memikirkannya. Alam hidup mereka bukan dicorak oleh kelompok imperialis moden dari New York, misalnya.

Sebagai dedikasi untuk kelompok ini, komen ringkas diterbit oleh seorang peminat hal ehwal sosial-politik negara (nama hantunya – perayau) mungkin membuka paling-paling tidak salah satu perkaitan. Komen perayau :

civil society? apa anak musang apa 2 perkataan ini dalam kamus Melayu di sini? ada juga dengar civil society pun berkumandang di negara jauh Cuba untuk jatuhkan kerajaan revolusi sana. jika konsep civil society diterjemah jadi ‘masyarakat madani’, sapa yang bawa, sapa yang jemput masuk ke Tanah Melayu peninggalan moyang saya?

sebahagian golongan menengah semasa giat berfungsi menjadi wakil arus perdana yang menciplak dan mendendang konsep-konsep hidup dakwa mereka universal. jika ditanya apakah civil society itu universal, dengan tegas sudah tentu kepala mereka akan mengangguk setuju. mungkin ditambah penanya soalan bertanya soalan bodoh. mungkin diketawakan jika soalan itu tiba-tiba timbul oleh si mamat entah dari mana dalam kelompok majlis peguam.

kawan, apa itu universal? sejak bila hidup dalam sebuah negara yang wujud dan jelas rantaian warisannya perlu terhegeh-hegeh memeluk, menelan konsep-konsep hidup luar dari alam sempadannya? yang kononnya adil? dulu ya, kebenaran disumbat dalam otak nenek moyang saya. kononnya demokrasi, adil maksudnya - natijahnya berteriak-teriak menuntut hak. gila! tuntut hak pada siapa?

individu kampungan yang jarang-jarang sekali ke bandar akan terhegeh-hegeh menghayun tangan waktu keliling bandar, sampai berpeluh-peluh (maklum saja bukan biasa dengan bahang bandar). kategori individu kampungan ini SAMA dengan individu yang asyik mendendang civil society terhegeh-hegeh bersilat tangan ke atas dan terkumat-kamit mulutnya, sampai berpeluh-peluh juga berpusing cakap mengulang perkara sama (maklum saja idea didengung idea ciplak dan hanya mengikut kandungan skrip orang di luar sempadan sana). *

Selayang pandang yang cuba dibawa sepanjang tulisan ini umumnya tersisih dari kelompok pandangan popular semasa. Jauh sekali beruniversal. Sarat dengan retorik! Tidak mustahil timbul anggapan demikian.

Seorang penulis pula, yang menikmati estetika hidup menulis, dia hanya duduk dan menulis. Dia menafikan hidupnya untuk menulis perkara-perkara dalam pengetahuannya sudah sedia pun ditulis. Adakah ada cara lain lagi untuk menikmati estetika hidup ini, selainnya?

* komen perayau dipetik dari - http://bigdogdotcom.wordpress.com/2008/05/03/court-of-public-opinion-is-the-right-tool-within-a-civil-society/