20 May, 2008

Teori Mengenai Manusia Bernama Mahathir

pandangan Aizam Ramli

1. Mahathir ialah seorang yang possessive.

Seseorang yang possessive ialah seseorang yang mahu memiliki segalanya, dan tak mahu ada yang di luar genggamannya. Semakin kuasa tidak ada di tangan semakin beliau risau. Apabila beliau mengkritik Pak Lah, beliau mahukan Pak Lah jatuh tersungkur dan pengganti Pak Lah mestilah seseorang yang boleh ditungganginya, Najib (to be fair to Najib, Najib tidaklah semestinya seseorang yang akan subscribe kepada kehendak Najib). Apabila beliau mengkritik Pak Lah dan Pak Lah tidak semakin lemah, beliau akan menjadi lemah. Malh, dalam beberapa kejadian, beliau akan terkena sakit jantung. Seperti berlaku di Langkawi, ketika pertemuan Pak Lah dengan Mahathir. Semakin Pak Lah kuat, semakin lemah jantungnya, semakin tidak bermaya hidupnya dan begitulah sebaliknya.

2. Mahathir dikuasai pemikiran dan dasar oleh kaum Cina.

Beliau suka bercakap mengenai ketuanan Melayu, tetapi dalam banyak peristiwa beliau digerakkan oleh tauke Cina. Lihat sahaja pelantikan Hakim, Vincent Tan boleh tentukan siapakah Hakim yang dikehendaki dalam mengenadalikan kes. Yang memalukan lagi bagaimana kehakiman boleh dibuat oleh orang lain, bukan hakim bicara berkenaan. Ini boleh berlaku di zaman pemerintahan Mahathir.

Begitu juga pemberian 10 peratus tempat di MRSM, Sekolah Sains dan Matrikulasi.

Sama seperti dengan Menteri Pelajaran yang juga Ketua Pemuda, menghunus keris dalam perhimpunan orang Melayu tetapi dalam masa sama sanggup 'membuka' semula SRJKC Damansara, apabila di desak oleh kaum Cina.

3. Seorang kelkatu yang memerlukan lampu sepanjang hidupnya.

Beliau tidak boleh berehat dan bersara seperti orang lain. Beliau mahukan TV/akhbar dan semua bahan internet memperbincangkan mengenai dirinya. Inilah antara sebab beliau keluar dari UMNO. Sebelum pilihan raya 2008 beliau mengkritik kerajaan dengan bahasa yang ganas supaya kerajaan jatuh. Ketika pilihan rayapun beliau masih mengkritik dan sebaik selepas pilihan raya, beliau terus mahukan akhbar terus membuat liputan terhadap dirinya dengan meminta Pak Lah letak jawatan. Oleh sebab lampu diberikan kepada VIP berkuasa, maka beliau terasa kesunyian dan mengatur langkah supaya beliau boleh terus diberikan lampu berkenaan.

4. Seorang diktator

Beliau mahu menentukan segalanya dan tidak boleh orang lain melawannya. Apabila beliau kalah 43 kerusi dalam perhimpunan agung UMNO 1987, tidak ada seorangpun yang berani bersuara meminta beliau meletak jawatan. Walhal, perhimpunan UMNO itu jelas menunjukkan Mahathir tidak lagi diterima. Kegilaan kepada kuasa itu tdak asing kepada beliau.

5. Tidak berhati UMNO

Apabila beliau terkeluar dari UMNO, beliau berucap atas pentas PAS untuk menjatuhkan kerajaan sedia ada pada 1957. Sanggup melakukan apa sahaja, asalkan cita-cita tercapai. Beliau juga membunuh UMNO pada 1988 dan mewujudkan UMNO Baru. Dan, kini sekali lagi beliau keluar dalam memenuhi nafsu politiknya, dan mengajak orang lain keluar UMNO sama. Apa sahaja beliau akan lakukan demi memastikan cita-cita untuk menjatuhkan Pak Lah.

1 Comment:

Anonymous said...

faktanya ialah Mahathir keluar (dikeluarkan dari UMNO pada tahun 1969 atau 1970, dan berucap di pentas PAS). Tidak berbeza dengan Anwar. Sedikit pembetulan.